Cases

Webhuset Ballum

Direktør og stifter af Webhuset Ballum, Rene Christensen, startede i 2005 virksomheden i Ballum, der på daværende tidspunkt hed Ballum IT. Rene byggede stille og roligt virksomheden op, og der var fokus på flere forskellige ting, hvor webudvikling og IT support var nogle af kerneydelserne. I dag hedder deres målsætning, at de geografisk vil dække Sønderjylland og helt op til Herning og trekantsområdet.

Webhuset Ballum

Fra Ballum IT til Webhuset Ballum

Virksomheden voksede støt, der var brug for flere medarbejdere og kunderne var tilfredse og vendte tilbage. I 2021 solgte Rene Christensen dog IT support-delen, som fortsatte som Ballum IT og Co., mens han selv fortsatte med Webhuset Ballum og 10 ansatte med webudvikling og digital skiltning for øje. Det skulle være det nye fokus, og her var der plads til at udvikle forretningen. I takt med at virksomheden blev mere kendt blev den geografiske dækning også større; i 2021 havde Rene Christensen en målsætning om at dække hele Sønderjylland – og den målsætning blev hurtigt opfyldt. Det nye, geografiske dækningsmål i 2022 og fremefter hedder Herning og trekantsområdet og ned til grænsen. Altså en klar indikation på, at udviklingen går i den rigtige retning i et ret så imponerende tempo.

Men hvad er det så, Webhuset Ballum tilbyder, som kan være katalysatoren bag førnævnte udvikling?

Det er i disse lokaler, der bliver udviklet hjemmesider og digitale skilt på livet løs.

Webudvikling

For at finde ud af det, skal vi kigge nærmere på Webhuset Ballums to overordnede ydelser. Den første er webudvikling. Overordnet kan man sige, at det handler om at bygge hjemmesider, og det er sådan set også korrekt. Men dykker man dybere ned, finder man hurtigt ud af, at det er mere omkringsiggribende end som så. Tager man f.eks. fat på en af Webhuset Ballums lokale cases fra Skærbæk, Kaffeleif, kan man hurtigt konkludere, at en korrekt opbygget og optimeret hjemmeside ikke kun er til for æstetiske årsager. Kaffeleif benyttede – før Webhuset Ballum – mere analoge metoder, hvor især papir var det primære ordresystem. Her skulle ordre nedskrives på papir, tastes manuelt ind i et system og derefter manuelt faktureres. Webhuset Ballum har gennem deres hjemmesideopbygning integreret disse manuelle led, så man nu opretter ordren direkte på en tablet, som derefter automatisk sender ordren videre i systemet og dernæst fakturerer den. Kigger man isoleret set bare på tidsbesparelserne på et år, ville de fleste falde ned af stolen, men videre skal også medregnes chancen for de berygtede menneskelige fejl ved den analoge proces; en fejlstavning, et mistet stykke papir osv. Det kan alt sammen være medvirkende til, at ordren er forkert, eller at man skal kontakte kunden endnu en gang for at få de korrekte oplysninger. Derudover kan det tillige siges, at den digitale version også er bedre for klimaet som led i den grønne omstilling. Rene Christensen uddyber:

Vi havde en snak med Kaffeleif om, hvad der var brug for, og derefter kunne vi lave en skræddersyet løsning, som passede bedst muligt ift. kundens ønsker og behov. Fordi vi både har webudviklere og programmører siddende i virksomheden har vi hele palletten. Vi kan gennem programmering bygge det præcist, som kunden vil have det, og der er sådan set ingen opgaver, der er for store.

Her kan man se Kaffeleifs nye hjemmeside.

Et andet eksempel på tidsbesparelser gennem webudvikling er på SønderjyskEs hjemmeside. Her skulle både fodbold, håndbold og ishockey inkluderes. Èn af de ting, der blev brugt meget tid på, var, at samtlige kampresultater skulle tastes manuelt ind på den gamle hjemmesiden. Webhuset Ballum byggede en ny hjemmeside fra bunden, der bl.a. indhenter førnævnte oplysninger fra andre databaser og dernæst opdaterer SønderjyskEs hjemmeside automatisk. En simpel men smart løsning som på den lange bane sparer medarbejderne en masse tid og dermed – i sidste ende – penge.

Digital skiltning

Den anden kerneydelse hos Webhuset Ballum hedder digital skilting – eller infoskærme. For at forstå dem bedre kan vi kigge på Hjemmeplejen i Tønder, som tidligere benyttede, hvad der kan betegnes som en god gammeldags opslagstavle. I det små kan sådan en som udgangspunkt fungere rigtig fint, men så snart sedlerne begynder at hænge oveni hinanden, og aftenholdet ikke kan finde sedlerne fra dagsholdet, mister værktøjet sin værdi. Derfor udviklede Webhuset Ballum en digital opslagstavle, som gav personalet et bedre overblik over beskederne. Her var der bl.a. inkorporeret en feature, hvor f.eks. dagsholdet kunne sætte opslag op med en tidsindstilling, som automatisk blev slettet, når aftenholdet havde set beskeden. Rene Christensen forklarer:

Den digitale opslagstavle blev udviklet for at optimere kommunikationen. Det skulle være mere overskueligt for personalet at finde rundt i opslagene, og det skulle være let at oprette. Nu dukker de tidsbestemte beskeder op af sig selv, og vi har faktisk også inkluderet medarbejdernes fødselsdage, så man bliver aldrig glemt i en travl hverdag. Det giver også noget til fællesskabet og det kollegiale.

Her ses et eksempel på en infoskærm, som Webhuset Ballum har udviklet.

Vejen til vækst

Rene Christensen nævner også Tønder Erhvervsråd som en god støtte igennem virksomhedens udvikling. F.eks. husker han en træningssession i Aarhus med Tønder Erhvervsråd, hvor han fik mulighed for at pitche hans produkter og få professionel feedback som noget helt særligt:

Tønder Erhvervsråd er en god sparringspartner. Og selvom jeg selv gik med tanken om at sælge vores IT support-del, så var Tønder Erhvervsråd også udslagsgivende i den beslutning og var samlet set med til, at vi valgte at sadle om og fokuserer mere intensivt på webudvikling og digital skiltning.

Rene Christensen er f.eks. også at finde til et kommende Erhvervs Syd netværksmøde, hvor han skal holde oplæg bl.a. omkring hans erfaringer med digital tilstedeværelse.

Fremtid

Og nu er det altså de to ydelser – men især digital skiltning – der skal udvikles, fortæller Rene Christensen. Faktisk har han som målsætning, at virksomheden også skal til at bevæge sig ud over Danmarks grænser og tage fat på det internationale marked.

Men selv om virksomheden er i gang med en rivende udvikling, bliver der stadig holdt fast i nogle ting. Rene Christensen siger bl.a.:

Vi står fast på vores værdier. Det har vi altid gjort, og det har fungeret. Vi vil heller ikke tabe vores nuværende kunder ved at vende fokus i en anden retning – der skal altid være plads og tid til dem. Men vi fortsætter med udviklingen og med mantraet, at det skal være intuitivt og stabilt.

Teamet bag Webhuset Ballum.

Hvis du vil se mere om Webhuset Ballum og teamet, så kan du besøge deres Facebook her, Linkedin her og hjemmeside her.

Webhuset Ballum

Tilmeld dig erhvervsnews

Få vores aktuelle tilbud, informationer og erhvervsrelaterede nyheder fra dit lokale erhvervsliv, når du tilmelder dig ERHVERVSNEWS.