NyhedSkrevet: 17. maj 2024

[Pressemeddelelse] Grænseoverskridende erhvervsprojekt blev taget godt imod til opstartskonference

Tirsdag den 14. maj blev der afholdt opstartskonference for projektet Business DE-DK i de naturskønne omgivelser hos Benniksgaard Hotel i Rinkenæs. Foruden præsentationen af projektet, som har til formål at fremme det grænseoverskridende erhvervssamarbejde i den syddanske og nordtyske grænseregion, bød programmet også på relevante oplægsholdere, som bidrog med deres syn på det grænseoverskridende erhvervssamarbejde.

Business DE-DK er finansieret af Interreg Deutschland-Danmark med midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling. Læs mere om Interreg Deutschland-Danmark på https://www.interreg-de-dk.eu/dk/.

Gæsterne kom fra begge sider af den dansk-tyske grænse, da der blev afholdt opstartskonference for projektet Business DE-DK hos Benniksgaard Hotel. Blandt gæsterne kunne man møde alt fra erhvervsfolk til almene interesserede.

”Formålet med dagens opstartskonference er at mødes i øjenhøjde, i et samspil af projektets samarbejdspartnere, interessenter, målgruppe og hvem end der ellers kunne være interesseret i projektet.”

Sådan forklarer hovedarrangør for konferencen, som også er projektkoordinator for Business DE-DK, Lewis Bardt. Han uddyber:

”Projektet skal bidrage til at fremme erhvervssamarbejdet i den syddanske og nordtyske grænseregion, derfor ser vi det som en absolut nødvendighed, at holde en aktiv kontakt til de organisationer, tiltag og aktører der deler samme værdier som os og projektet.”

Lewis Bardt understreger, at opstartskonferencen er en oplagt mulighed for at sprede projektets mål i en forsamling af relevante fagfolk og interesserede, som alle kan bidrage med interessepunkter og eventuelle problemstillinger, hvad angår det grænseoverskridende erhvervssamarbejde.

Konferencen bød derfor også op til netværksdannelse samt workshopaktiviteter, hvor gæsterne fik rig mulighed for at give deres besyv med.

Opstartskonferencen var rig på konkret information om det grænseoverskridende projekt, men bød også på spændende oplægsholdere, som alle præsenterede spændende perspektiver fra både den danske og tyske side. På talerstolen kunne man opleve:

• Johannes Callsen, Statskancelliet for Slesvig-Holsten og Kommissær for mindretal.
  • Nenja Laubach, konsulent hos Industri- og Handelskammeret i Flensborg.
  • Jens Wistoft, Regionsrådsmedlem og formand for det særlige rådgivende udvalg for dansk-tysk samarbejde i Region Syddanmark.
  • Stephan Kleinschmidt, Viceborgmester Sønderborg, medlem af Sønderborg Byråd valgt for Slesvigsk Parti; Chef for afdelingen for uddannelse, integration, offentlige tjenester og sikkerhed ved Flensborg By.

Kort om Business DE-DK:

Business DE-DK er et grænseoverskridende projekt der har til formål at udarbejde en række udvekslingsinitiativer, dataindsamlinger, netværksdannelser og mediekanaler, som alt skal handle om emner, kompetencer og viden der bidrager til at fremme erhvervssamarbejdet i den syddanske og nordtyske grænseregion.

Projektet udarbejdes af følgende organisationer på begge sider af grænsen: Wirtschaftsförderungsgesellschaft Nordfriesland, Wirtschaftsvereinigung Eutin, Business Kolding, Business Esbjerg, Tønder Erhvervsråd, Wirtschaftsförderungsgesellschaft des Kreises Rendsburg-Eckernförde, Hochschule Flensburg og Jackstädt-Zentrum.

Tønder Kommune er leadpartner for projektet.

For yderligere oplysninger, kontakt projektkoordinator, Lewis Bardt.

Mail: [email protected]

Bæredygtig forretningsudviklingshjulet® C-Value®

Bæredygtig forretningsudvikling, Sustainability Waste

I gennem mange år har organisationerne arbejdet med at effektivisere. Få mere ud af den samme indsats. Arbejde smartere,...Læs mere

[Pressemeddelelse] – Ny partner i ARKKON

ARKKON arkitekter udvider ejerkredsen med en ny partner.Læs mere
nyhed

Samarbejde om produktion af videoer til eRural-projektet

Tønder Erhvervsråd og Vores Marsk samarbejder med flere lokale partnere om Interreg-projektet eRural, hvor 15 videoer om e-bio-business skal...Læs mere

Tilmeld dig erhvervsnews

Få vores aktuelle tilbud, informationer og erhvervsrelaterede nyheder fra dit lokale erhvervsliv, når du tilmelder dig ERHVERVSNEWS.

Tilmeld nyhedsbrev